Brev till en ängel – teater på svenska och arabiska – recension på lätt svenska

En fin pjäs om en ung kvinna och hennes pappa.

Handlingen i Brev till en ängel är enkel. Zahra, en ung kvinna, hälsar på sin pappa Jasem. De pratar om sin situation nu och vad som har hänt tidigare. Deras samtal gör att vi får veta mer om familjen och familjens historia.

Zahras familj kommer från Irak. Pappan heter Jasem. Mamman heter Angelica. Zahras yngre bror heter Karim. De har flytt till Sverige. I Sverige skiljer sig Jasem och Angelica. Efter skilsmässan tar Zahra hand om sin yngre bror. Sen blir Angelica sjuk och dör. Zahra och Jasem träffas ibland men pappan har ingen kontakt med sin son. Familjen är splittrad.

Skådespelarna gestaltar relationen mellan Zahra och Jasem på ett fint sätt. Vi ser att relationen är komplicerad. Zahra älskar sin pappa men känner också mycket ilska och besvikelse. Pappan har svårt att visa sin kärlek till barnen. Han är orolig för sin son men det kommer mest ut som ilska. När pappan inte hittar orden får en blomma uttrycka det han känner istället.

Pjäsen spelas på både svenska och arabiska. Zahra pratar nästan bara svenska. Jasem pratar nästan bara arabiska. Jag förstår bara lite arabiska men det är lätt att gissa vad pappan säger när Zahra svarar på det han säger.

Jag tycker det var en fin pjäs. Den ger en trovärdig bild av problem som kan finnas i en familj och hur det kan vara extra svårt när familjen tvingas byta land. Vi får se många sidor av både Zahra och Jasem. Pappan kan verka lite sträng och allvarlig. Men han berättar också vackert om när han träffade Angelica. Han älskar böcker och blommor. I bakgrunden ser vi en hel bänk full med krukväxter.

Ungdomarna i publiken verkade tycka om föreställningen. Flera stannade och pratade med skådespelarna efteråt. Mina vuxna Sfi-elever gillade den också. Det kändes fint att båda föräldrar och ungdomar tillsammans tittade på denna föreställning om hur vuxna och barn försöker kommunicera med varandra.

Mer information om föreställningen kan du hitta här

Lyssna:

 

Annonser

2 reaktioner till “Brev till en ängel – teater på svenska och arabiska – recension på lätt svenska

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s