Till promenadens lov – ganska lätt svenska

Det är skönt att ta en promenad ibland. Jag tycker både om att promenera ensam och med vänner. Jag bor i Göteborg. Där finns många parker man kan promenera i och det är fint nere vid älven Göta älv. Jag tycker också om att promenera inne i staden. Det är mysigt att slinka in på ett café. Speciellt om det är kallt ute.
Det är lätt att prata när man promenerar tillsammans med någon. Det är som att tankarna får hjälp av att man rör sig. Och man ser olika saker som väcker associationer. Man kanske passerar en plats eller en gammal bekant som väcker minnen. Om man promenerar längs samma sträckor många gånger lägger man också märke till små förändringar i miljön.
Att promenera är som att läsa poesi med fötterna 🙂
Lyssna


Ord och uttryck

  • Till promenadens lov – att sjunga någots lov är att hylla, tala gott om, säga många positiva saker
  • Göta älv – den stora älven som rinner genom Göteborg
  • slinka in – gå in på
  • en association – en tanke som är kopplad till en plats, en person eller en annan tanke
  • en förändring – någonting har förändrats, blivit annorlunda, fått nya egenskaper

 

Läs även min lättlästa texter Sovmorgon och Höst.

Annonser

En reaktion till “Till promenadens lov – ganska lätt svenska

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s