Tapeter

Tapeter kallas sådana där papper eller tyg man klistrar på väggarna för att det ska bli fint Bra förklaring va 😉 Jag tror att även tapeter säger mycket om människor. Vissa gillar enkla enfärgade tapeter. Andra tycker om mönster, motiv och starka färger.

Vissa typer av tapeter känns gammaldags. Vissa mönster får mig att tänka på våra gamla sommarstugor eller mina farföräldrars hus. Vissa tapeter är förknippade med vissa moden eller decennier. Fråga någon vad de får för associationer av vit strukturtapet, fondvägg eller småblommigt.

Jag kan inte så mycket om det här (som ni kanske märker). Jag kan bara peka på att det här är ett kul samtalsämne. Det är något i vardagen som kan väcka samtal. Jag pratade en lång stund om heminredning med en kollega igår. Hon berättade om hur hon och hennes man inredde sitt hem. Våra hem är materiella men samtidigt intimt förknippade med våra liv. (Det var förresten andra gången jag använde uttrycket förknippade med. Det betyder kopplade till eller hänger ihop med.)

Vi har en storblommig tapet på en vägg i vårt hem. Den satt där när vi tog över lägenheten från de förra hyresgästerna. Jag tycker den är rätt fin men min fru har aldrig gillat den. En dag ryker den nog.

Vad har du för tapeter på väggarna? Finns det något du skulle vilja ändra?

8 reaktioner till “Tapeter

  1. Jag har flyttat till en ny lägenhet I tisdag den 2/11. Vi har grå sliver mönstr tapeter, men jag gillar om vital tapeter eller blommig.
    Din blommig tapet är find.

    Gillad av 1 person

  2. Vi har vita tapeter. Så vi kan hänga många tavlor på väggarna.
    På tyska vi har uttrycket „Tapetenwechsel“ ( växling av tapeter = miljöombyte säger min ordbok)
    Det menar att man vill resa för att får se andra „väggar“ 😜

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar